SEO og Facebook annoncer

Hvis du vil nå ud til en specifik målgruppe på Facebook, kan du gøre det via deres annonceringsplatform. Det er muligt at definere hvem der skal se annoncerne ret specifikt via deres nye værktøj; audience insights.


Facebooks annonceringsplatform finder man på www.facebook.com/advertising


Audience Insights gennemgang

Link til Facebook Audience Insights


Det er også muligt at lave 'målgrupper' eller 'audiences' af folk som besøger din hjemmeside eller som gør noget specielt, f.eks. tilmelder sig dit nyhedsbrev. Herefter kan Facebook gå ind og finde et 'lookalike audience' og således kan man altså få rigtig mange relevante potentielle folk man kan vise sine annoncer til.


Overblik over custom audience, conversion tracking & lookalike auidence

For at opstille et website custom audience kræver det at du laver et sådanne audience på Facebook samt at du indsætter en specific kode på din hjemmeside.


Sådan opretter du et website custom audience

Det er også muligt at lave et custom audience baseret på folk som gør en ønsket handling på din hjemmeside. Fx tilmelder sig nyhedsbrevet og downloader din kundeemnemagnet. Eller besøger en side i din webshop uden at checke ud. Det vil også være relevant at have  conversion tracking sat op for at kunne se hvordan dine Facebook annoncer performer.


Sådan opretter du et conversion tracking audience

For at kunne anvende de forskellige målgrupper/audiences, skal vi bruge en Facebook side. Så sådanne en skal oprettes. Om hvorvidt man er aktiv på sin Facebook-side er frivilligt, men for at kunne lave annoncer som vises i newsfeed hos de folk som er defineret i de forskellige målgrupper, som du har lavet, skal det ske igennem en side.


Se videoen her om hvordan du opretter en Facebook side

Opret en Facebook-side her: https://www.facebook.com/pages/create/

Som vist i ovenstående video kan du 'booste' dine opslag på Facebook, så de når ud til ende flere. Du har altså mulighed for at slå noget op på din Facebook side, som folk der besøger siden kan se og som så kommer ud til en bredere målgruppe. Men hvad nu hvis du ikke er interesseret i at slå en masse op på din facebook side, hvis det f.eks. er 'køb-mine-ting' annoncer. Det egner sig ikke specielt godt til en Facebook side, så dem kan du så i stedet lave i en annonce - uden om din side - således at det kun er den målgruppe du vælger, som ser din annonce.


Se videoen her om hvordan du opretter en Facebook annonce

Opret en Facebook annonce her: https://www.facebook.com/advertising

3 simple tricks til at øge konverterings- / klikraten for din facebook annonce

Du kan se diverse symboler her på  www.FBSymbols.com

Et værktøj til at lave billeder til din Facebook annoncering

En anden smart annoncetype på Facebook

Hvis du skal redigere billeder eller lave annoncer til din Facebook annoncering, kan du med fordel kigge nærmere på disse to værktøjer:


1. Canva (se videoen herover - et værktøj hvor du nemt kan lave fede annoncer)


2. Pixlr (et gratis online redigeringsværktøj - en mini photoshop)


Når du har lavet dine annoncer på Facebook, ønsker du naturligvis maksimalt udbytte.


Et bedre alternativ til 'clicks to website' er 'website conversions', du vil her have mulighed for at lade Facebook gå ud og forsøge at få mest muligt effekt ud af dine annoncekroner.


Sådan opretter du en annonce som har fokus på resultater

Boomerang trafik er også kaldet for 'retargeting' nogle kalder det også for 'remarketing', det handler sådanne set bare om at annoncere overfor folk som allerede har set din hjemmeside - evt. et specifikt tilbud fx. din kundeemnemagnet - men som ikke skrev sig op til dit nyhedsbrev. Du har mulighed for at vise dem en annonce og få dem tilbage ind på din hjemmeside.


Sådan opretter du en boomerang annonce

Der er mange targeting muligheder på Facebook og du kan nemt nå ud til en ret specifik målgruppe. En rigtig lækker feature på Facebook er muligheden hvormed man kan skalere din målgruppe - simpelthen lade Facebook finde relevante folk, som formentlig har interesse i det du tilbyder.


Se videoen om at skalere op med lookalike audiences