Google ændrer algoritmen – igen

Er du klar til d. 21 april? Google ændrer algoritmen således, at hjemmesiderne Google foretrækker er mobilvenlige hjemmesider.

Du kan dog ikke bare tjekke din hjemmeside på din smartphone og så være sikker på, at alt er godt. Det er ikke hvad du og jeg ser på vores smartphone, der tæller, men hvad Google ser på din side, som har betydning, og der kan nemt være nogle ting som er blokeret for Google.

Google ændrer konstant deres algoritme for at sikre sig den bedste kundeoplevelse af deres platform og det betyder ganske enkelt, at folk skal finde det mest relevante resultat, når de bruger Google-platformen. Inden jeg lige kommer ind på de ændringer, Google introducerer d. 21 april, som formentlig vil have langt større effekt (læs potentiel skade) end nogle af de tidligere opdateringer – specielt hvis du og din side ikke er klar til opdateringen rammer – har jeg lige kort listet de tidligere algoritme-opdateringer, som Google har lanceret og som har fået SEO-branchen og hjemmesideejere til at løbe lidt hurtigere. Det er ret væsentligt at have styr på de forskellige elementer i de forskellige opdateringer, når man kommer med SEO rådgivning, da det nemt kan komme til at have den modsatte effekt end man håbede på, hvis man implementerer på uhensigtsmæssige anbefalinger.

En hurtig recap om hvad der er sket i SEO-land, inden vi taler hvad der sker om lidt.

Googles tidligere algoritme opdateringer

Google Panda

Gjorde det muligt for Google at vurdere hvad reele brugere synes var interessant og ikke kun hvad Googles spiders fandt som det mest optimale match.

Google Penguin

Straffede overoptimerede hjemmesider. Pas på med at gå amok med optimeringen.

Google Hummingbird

Google begynder at forstå konteksten bag ordene i søgningerne. Fokus er på at få optimeret til den gode brugeroplevelse.

Google Pigeon

Google begynder at lægge mere fokus på lokale søgninger.

Den algoritme-ændring som introduceres her d. 21 april kan vise sig at være den mest væsentlige af dem alle. Vi taler om en opdatering med fokus på mobiloplevelsen. Er din hjemmeside ikke mobilvenlig, står du overfor nogle udfordringer – hvis du altså gør dig forhåbninger om at få kunder igennem Google.

Nogle af de værste syndere er fastlåste og/eller små skriftstørrelser, som ikke tilpasser sig den mobile enhed, og en anden mere fatal fejl er, hvis ROBOTS.TXT ikke er konfigureret korrekt.

Er din side mobilvenlig?

Du kan tjekke din hjemmeside med Googles værktøj: test af mobilvenlighed

casperfrederiksen er mobilvenlig

Mine hjemmesider er alle i responsive design, men det er ikke kun mig der anbefaler responsive design - Google anbefaler også en hjemmeside med responsive design fordi det:

  • Gør det lettere for brugere at dele samt at linke til dit indhold med én enkelt webadresse.
  • Hjælper Googles algoritmer med præcist at indeksere de korrekte sider og Google slipper for at prøve at finde ud af, hvilken side der er mobilversionen og hvilken side der er desktopversionen (plus rigtig mange sætter dette forkert op, hvilket gør Google forvirret og siden mister dermed "power").
  • Kræver mindre vedligeholdelse, da man ikke skal opdatere på flere sider med det samme indhold. Hvilket igen reducerer muligheden for de mest almindelige fejl som begås og som påvirker mobile sites.
  • Kræver ingen omdirigering eller redirect af brugerne for at de kan have en mobiloptimeret sidevisning. Dette reducerer også sidens indlæsningstid, hvilket også er en væsentlig parameter. Jeg har tidligere skrevet et indlæg om, hvordan man kunne hastighedsoptimere sin wordpress side.
  • Sparer Google ressourcer når de skal gennemgå dit websted. En hjemmeside med responsive webdesign kan Google læse med kun en enkelt Googlebot og skal blot gennemgå din side én gang, i stedet for at se på den flere gange med forskellige Googlebots for at hente alle versioner af indholdet. Og vi vil jo gerne gøre det så nemt for Google som muligt.

Er en mobilvenlig hjemmeside med responsive design nok til at bestå prøvelserne d. 21 april?

En ting er at have en hjemmeside, som bliver godkendt i et værktøj. En anden ting er at have en hjemmeside, som faktisk konverterer de besøgende til kunder. Det handler i enorm stor grad om brugervenlighed, den grafiske fremtoning af siden, hvor nem den er at navigere osv. Men og det er et vigtigt men, man kan ikke bare lave om på en hjemmeside for at gøre den mere brugervenlig eller lancere en ny hjemmeside for at få en mobilvenlig side. Man bliver nødt til at have fokus på SEO i processen og SEO folk bør helt klart have fokus på hjemmesideopbygning, brugervenlighed og design jf. Googles algoritmeopdateringer.

Netop dette er årsagen til, at jeg har teamet op med Bo Sørensen, som er grafisk designer og brugervenlighedsekspert. Han har bl.a. taget sig kærligt af Røde Kors, Bryggeriforeningen, Mediehøjskolen m.fl. Sammen er vi et team som ikke bare ved, hvad der gør sig godt i Google, men også hvad der gør, at folk køber og hvordan man bedst muligt sikre sig en brugeroplevelse, der er værd at tale om.

Min benhårde salgspitch

Start med at teste din egen hjemmeside med mobilvenlighedsværtøjet. Uanset resultatet af testen, så tilbyder vi at give vores besyn med på sagen - kvit og frit. Har du ikke en hjemmeside, men skal til at lancere, er det også okay, vi kan stadig godt være behjælpelige. Vi gør det naturligvis i håb om, at du finder vores input så fantastiske, at du hyrer os på stedet, men hvis du tager informationen og implementerer det selv er det også helt fint - bare du så kvitterer med en virtuel high five, så er vi glade. Ved sidstnævnte scenarie er det 100% omkostningsfrit! 🙂

Vigtigt: Det er dog lidt vigtigt for os, at du rent faktisk bruger vores input til noget, så vi ikke spilder vores tid med at lave analyser, researche og afholde mødet med dig til ingen verdens nytte - men hvis du bruger informationen, tager vi gerne første konsultation med dig kvit og frit. Ikke en salgstale - en optimeringssession med fokus på både SEO, mobilvenlighed og brugervenlighed for din side.

Book en tid i vores kalender ved at udfylde formularen på siden her. Du får konkrete SEO anbefalinger samt anbefalinger omkring, hvordan du helt konkret kan optimere din side med fokus på brugervenlighed. Hvis det har interesse så klik på linket og book nu. I feltet på booking-siden, hvor der står angivet "noget specielt du ønsker sparring om" bør du skrive "21. april" eller "Bo's input", så jeg ved, at jeg skal hive mr. mobilbrugeroplevelse (aka Bo Sørensen) med ind i dialogen. Du får altså 2 "nørders" input for prisen af 1 0 - det er jo 100% gratis.

Vi har begge freelance aktiviteter, underviserjobs og konsulent-gigs ved siden af dette begrænsede tilbud, så vi kan maks afsætte tid til 7 heldige personer. Vi kører derfor efter først-til-mølle-princippet. Så hvis du skal have malet dit korn til mel, korn værende din 'ikke-super-optimerede-og-awesome-hjemmeside' og mel værende din nye smarte SEO optimerede, mobilvenlige og brugervenlige hjemmeside, ja så book nu og skriv "Bo's input" i feltet under specielle ønsker og så snakkes vi ved.

Leave A Response

* Denotes Required Field